awas! zon selesa di hadapan

Nov 13, 2009

bila kita dah lama kerja kat satu-satu tempat. kita akan rasa selesa.
semua kerja yg pd awal kita bekerja dulu yg dirasakan berat & sukar, kini dah jadi perkara biasa. rutin sahaja. walaupun kerja yg dilakukan sama spt dulu juga.
tp bila sudah lama bekerja & buat perkara rutin . ramai yg jatuh ke lembah 'zon selesa'. mereka akan mula cuai. maklumlah kadang2 kerja tu boleh buat ibarat 'tutup mata' saja.
bila mula cuai. ada yg takes things for granted. kualiti kerja pun mula menurun.
bila ada org tegur, dijawabnya"aku dah buat kerja ni bertahun-tahun dah, jgn pepandai nk ajar aku".
atau "you apa tau, i dah lama buat kerja ni, i tau la".
teguran atau komen yg lain dianggap cuba memperlekehnnya. walaupun dia sedar akan kebenarannya. ttp sikap ego, bangga diri & tdk mengakui kesilapan.
makin lama makin merosot. ataupun masih di takuk lama. tdk ada motivasi utk meningkatkan prestasi & kualiti kerja ke tahap lebih tinggi.
kalau pekerja yg baru, masih boleh ditegur, dilatih, dilentur.
tapi mrk jgk akan jadi pekerja senior pd masa akan dtg. kalau tdk betul caranya, mrk jgk akan jatuh ke 'zon selesa' seterusnya mengulangi apa yg berlaku ke tas rakan senior mrk sekarang.
yg lama dh jadi buluh, kalau dilentur akan patah. kalau ditegur, maka bermasam muka & tdk bertegur sapa, berbulan lamanya, mungkin sampai bila-bila.
keadaan ini aku samakan dgn susana di ofis aku. sbb ramai di antara mrk yg sudah lama bekerja di sini. sudah berpuluh tahun. ada yg bekerja di sini sebaik sj tamat sekolah. ada yg sejak bujang hinggalah beranak lima & bercucu.
tak heranlah ramai di ofis aku ni yg berada dlm 'zon selesa'. buat kerja asal siap. bila ditegur, jawapan mrk, sama spt yg aku paparkan di atas...

0 refleksi: