cikgu sekarang, cikgu dulu

Nov 11, 2009

mlm kelmarin, sewaktu berehat menonton tv, eril menghulurkan sekeping kertas. kandungannya ialah senarai buku latihan pelbagai subjek. gunanya utk pelajar buat latihan semasa cuti sekolah. aku tanyakan pd eril "sapa yg bagi ni".
"cikgu yg bagi. semua pelajar diwajibkan" jwb eril, mengulang kata cikgunya, mungkin.
"aik, dah habis sekolah pun kena beli buku jgk" kataku. "tak payahla..."
"tapi cikgu cakap wajib, semua kawan2 eril beli" eril seakan merajuk.
"takpalah, esok mama bagi duit" sampuk isteriku. aku pun diam saja.
aku faham. kalaupun tdk diwajibkan pun, sekiranya ramai kawan2 anakku yg membelinya sdgkan eril & erol tdk, tentunya mrk akan rasa 'lain macam'. jadi, nak tk nak, terpaksalah keluarkan duit jugak utk membelinya. kita pun tak mahu anak2 kita ketinggalan dlm pelajaran. kalau cikgu sendiri yg mencadangkan buku latihan itu, tentunya ia baik utk anak murid mrk.

mlm tadi. eril & erol bawak pulang buku latihan yg mrk beli. aku dapati buku tersebut bukanlah terbitan kementerian atau atas usaha guru sekolah anakku. ttp buku latihan yg diterbitkan olh sebuah syarikat penerbitan swasta. ianya dijual secara pakej utk setiap subjek. soalnya kenapa cikgu memilih sykt penerbitan tertentu? kenapa tdk dipelbagaikan, dr pelbagai penerbit lain misalnya? adakah buku terbitan syarikat itu yg terbaik?

apa yg dialami ini, mengingatkan aku akan cerita seorg kawan yg bekerja sbg editor di sebuah syrkt penerbitan buku yg menerbitkan buku2 sekolah. menurutnya, sykt buku akan sentiasa bersaing utk menguasai pasaran di sekolah. antaranya, memohon kerjasama guru besar & cikgu, spy 'merekomenkan' buku terbitan mrk utk dibeli oleh pelajar sekolah. antaranya memasukkan buku terbitan syrkt tersebut sbg buku pilihan/cadangan utk latihan tambahan selain buku terbitan kementerian. antara strateginya, sykt penerbitan yg bersaing utk menguasai sekolah, akan memberi sejumlah komisen kpd cikgu sekolah, jika mrk dpt jual buku kpd pelajar. kalau bnyk terjual, maka bnyklah komisen yg diterima. ataupun sekurang2nya cikgu akan diberi naskhah buku percuma sbg hadiah krn 'mengiklankan' buku sykt penerbit itu. ini merupakan rahsia yg bukan rahsia (open secret) di kalangan guru sekolah & penerbit buku. adakah ini juga mungkin berlaku di tempat anak2 aku bersekolah? kalau ikutkan, memang ada benarnya, cerita rakan editor ku itu...

zaman aku bersekolah dulu, cikgu sendiri yg menyediakan buku latihan utk pelajarnya bg digunakan semasa cuti sekolah. supaya pelajar mrk tdk leka bermain & buang masa semasa cuti sekolah. buku latihan yg dibuat atas hasil titik peluh cikgu yg mengumpulkan latihan yg komprehensif, gabungan beberapa buku latihan & kertas soalan peperiksaan lepas beberapa syarikat buku. bukanlah dlm bentuk buku sebenar ttp cetakan stensil pd kertas A4 yg distaplerkan. tdk adakah guru spt itu lagi? yg ikhlas membantu muridnya utk belajar & berilmu dgn inisiatif guru? dan yg lebih penting, tanpa sebarang bayaran dikenakan!

4 refleksi:

editor kampung said...

benda ni memang terjadi. itu tak termasuk lagi cikgu yg buat bisnes kat sekolah. jual tudung, jual kerongsang, MLM, herba & segala mcm.

tg shaaban said...

tak heranlah cikgu muda sekolah rendah pandu caldina, accord & bmw ke sekolah...

suriahoney said...
This comment has been removed by the author.
suriahoney said...

i ada kwn cikgu yg jgk buat bisness MLM