hari yang buruk di ofis

Nov 4, 2009

1.
mcm biasa. paling dtg awal pagi ini. ada masalah dgn elektrik. hanya sebhgn ofis yg tkda elektrik, termasuk bilik aku. terpaksa menunggu hingga 8:30 pagi utk pulih spt sedia kala. mujur juruelektrik dtg cepat utk membaikinya. kalau tdk, jenuhlah bergelap.
2.
seorg rakan sekerja menyampaikan berita buruk. khabarnya org atas kita memperlekeh kami kpd org paling atas. prestasi kerja kami dinilai hanya pd thp "boleh tahan". khabar ini dtgnya dr sumber yg sgt dipercayai. rupa2nya org atas kita main tikam belakang. kalau kami sekadar "boleh tahan", kenapa tak tegur, kenapa tak bimbing, kenapa tak kritik cara bersemuka. kalau kami diberi peluang utk menilai prestasi org atas itu bila ditanya org. paling atas, kami akan jawab "hancur & hampeh!"
3.
semlm aku sudah berjanji dgn seorg pegawai di kementerian utk mengambil dokumen dpdnya. aku sudah maklumkan pd staf yg berkaitan utk mengambilnya hari ini. dia akur. sepatutnya tdk timbul masalah. ttp pagi ini aku diberitahu olh seorg staf lain bhw staf yg septutnya pergi itu, tdk dpt hadir bertugas hari ni, cuti sakit. aku sedikit resah. apa alasan aku pd pegawai kementerian itu? adakah aku perlu pergi sendiri mengambilnya? sdg aku bekira2 apa yg perlu dibuat, tiba2 muncul staf yg berkaitan yg dikatakan cuti sakit itu. katanya, dia cuma pergi klinik & ambil ubat. jadi, dia akan uruskan pengambilan dokumen itu.

0 refleksi: