menggaru kepala yang tak gatal

Nov 5, 2009

1.
awal thn ini pihak pengurusan sudah meluluskan permohonan pembelian sebuah kamera digital utk kegunaan bhg perekaan. mrk yg berkaitan diminta mendptkan sebut harga berdasrkan spesifikasi kamera yg dikehendaki. sjk itu staf di bhg tsbt sudah kerap mengadakan tinjauan di pasaran utk mengenal pasti kamera yg sesuai & membuat perbandingan harga. 3 bulan kemudian bila dibangkitkan hal pembelian itu, difahamkan masih belum ada keputusan dibuat. pertengahan thn ini, dlm mesyuarat bulanan, bhg perekaan diberi amaran sekiranya tiada sebarang pembelian dibuat dlm tempoh terdekat, kelulusan pembelian kamera akan ditarik balik. namun sehingga september lepas, masih belum ada sebrang tindakan dpd staf terbabit. kebetulan, aku menjadi pengerusi mesyuarat pd bulan tsbt. lantas aku bangkitkan barkaitan hal itu sekali gus secara sinis memberikan amaran akhir kpd mrk. aku difahamkan, staf terbabit masih tdk membuat sebrang tindakan perlu, sehinggalh hal ini dibangkitkan sekali lg pd mesyuarat bulan lps ekoran minit mesyuarat yg aku pengerusikan itu. khabarnya, sebuah kamera digital baru saja dibeli hari ini. itupun selepas sekumpulan 4 org, sekali lagi membuat rombongan pembelian ke plaza pudu utk membuat pemilihan kamera pd selasa lepas.
bila dituding jari tdk kompeten, pasti ada yg melenting. bila dikatakan lembap, ada yg kecil hati. tp hakikatnya inilah yg terjadi, kelulusan pd januari ttp hanya diperoleh peralatan yg hendak dibeli itu pd akhir thn. sdgkan mrk sendiri yg beriya-iya benar hendakkan kamera itu atas alasan utk kelengkapan kerja. apa masalah mrk, menunda & melewatkan pembelian itu, aku pun tk faham...org dah bagi, ambik sajalah peluang tu.
2.
ptg semalam, seorg staf mengiringi 2 org yg tk dikenali, meninjau sekeliling ofis. slps dirisik-risik, aku difahamkan mrk itu dtg utk buat tinjaun lapangan. rupa2nya pihak pengurusan bercadang utk memasang cctv di ofis ini. ianya sbg langkah keselamatan. lebih2 lagi beberapa minggu lps ada berlaku pecah masuk ke ofis ini menyebbkan kehilangan sejumlah wang ofis. peliknya, bila risik punya risik lagi, khabarnya cctv itu, akan dipasang di dlm & luar ofis. kalau cctv di luar itu aku fahamlah, ttp di dlm ofis? ofis ini bukanlah bank atau institusi kewangan yg simpan bnyk duit tunai, transaksi wang yg bnyk & barangan berharga. cukuplah sekadar cctv yg dipasang di luar. atau adakah pihak pengurusan berasa perlu krn beranggapan bhw kemungkinan 'org dalam' pun harus diawasi sama? kalau staf sendiri pun dicurigai, maknanya tk wujud kepercayaan sesama staf. siapa punya idea merapu ni, rasanya aku boleh agak siapa gerangannya...

0 refleksi: