rungutan pagi selasa

Nov 3, 2009

1.
dia kata dia dh kekeringan idea. puncanya, ramai yg komen itu & ini. sehinggakan dia tdk tahu yg mana harus diikut. kenapa begitu. seorng designer septutnya 'lebih tahu' apa yg dikerjakannya. dia harus mampu mempertahankan hasil karya kreatifnya. soalnya, apakah dia betul2 kreatif? sbb itulah hasil kerjanya dipertikai, dikomen & dikritik. kreativiti boleh diperoleh dpd imaginasi. dpd pembacaan, membanding beza karya org lain, meneroka, mengkaji. tengoklah hasil karya yg pernah diterbitkan. mana nak cari? pergilah kedai buku, pesta buku, pameran buku, layari internet. adalah tdk logik tugasan yg sudah diberi berbulan-bulan dulu, masih belum dimuktamadkan. mereka bentuk buku bukan sekadar bermain dgn warna & font. ia harus ada konsep tertentu. konsepnya pula perlu bertepatan dgn kandungan buku. kalau dia org baru, aku faham. tapi sudah bekerja lebih 5 thn pun masih 'kurang' pengalaman, bagaimana lagi dpt ku bantu? pagi ini aku layari internet utk membantu dia. mata aku naik juling, krn terpapar di depanku pd skrin komputer, pelbagai design kulit buku berkaitan judul buku yg sdg dikerjakan itu. perlukah seorg editor buat serba serbinya?
2.
utk memohon data pengkatalogan penerbitan (c.i.p), perlu ada isbn. rekodnya dia yg pegang. jadi, aku rujuk pdnya. dgn penuh keyakinan ttp tdk berhati-hati, dia memberikan aku isbn itu. aku pun menghantar permohonan c.i.p melalui faks. di sebelah ptgnya, dia memaklumkan berlaku kesilapan. mengakui kealpaannya. isbn yg dibekalkan pdku adalah isbn sebuah judul lain. dia minta bantuan aku memaklumkan pd yg berkenaan. mudahnya, dia yg buat silap, aku pulak yg kena betulkan. perkara semudah itu, menyalin isbn pun boleh buat silap, aku tak tahulah kecuaian apa lagi yg boleh dibuatnya. olh sbb sudah lewat ptg, aku bercadang utk memaklumkan pembetulan pg ini shj. hari ini seawal jam 8:30, aku dihubungi pihak berkenaan, akan kesilapan yg mrk kesan. aku memohon maaf pdnya. lalu memberikan isbn yg baru, yg lebih tepat. kenapa aku sanggup minta maaf bagi pihak org lain? itulah pengorbanan seorg editor, sanggup buat apa shj yg demi kebaikan buku yg ditanganinya.

0 refleksi: