ke mana perginya yang ada suatu waktu dulu?

Nov 18, 2009

rupa-rupanya erol kehilangan buku teks utk dipulangkan ke sekolah.
subjeknya pendidikan jasmani & kesihatan yg jarang digunakan. jadi aku perlu menggantikan buku yg hilang itu dgn menggantikannya dgn buku yg baru. erol sudah pun cuba membelinya di koperasi sekolahnya, ttp diberitahu sudah kehabisan stok.

aku sudah pergi serata kedai buku di nilai, utk mendptkan buku tsbt. kalau ada pun yg menjual buku teks, buku dlm subjek itu tdk diperoleh. mungkin krn kedai buku tdk menyimpan stok subjek tersebut dlm jumlah besar. ialah subjek tersebut tdk dianggap penting & bukanlah subjek utama di sekolah. jd tgh hari semalam, dgn bantuan rakan seofis, aku pun keluar dgn tujuan mendptkan buku itu. slps mengisi perut dgn rojak & cendol di gerai tepi jln di seksyen 17 p.jaya, kami pun meredah kesesakan tgh hari itu menuju mencari kedai buku. mujur tgh hari semlm cuaca agak baik & cerah. tdk spt hari2 kebelakangan ini. aku agak pasti di ss 2, terdpt beberapa buah kedai buku. bersandarkan pengalaman aku semasa jadi editor di sykt lama dulu, aku yg sering ke sana krn terdpt kedai buku yg memudahkan utk beli buku rujukan & meninjau buku baru di pasaran.

sebaik tiba di sana, kami pun menyusuri blok2 kedai. anehnya, tdk terdpt satu kedai buku pun di situ. yg banyak kedai urut tradisional & refleksologi. selepas berpusing2, keluar masuk setiap lorong deretan blok kedai, kami hampir putus asa.
lalu kami mengambil keputusan utk balik saja ke ofis. memandangkan masa rehat tgh hari pun dh semakin singkat. sehinggalah, aku ternampak sebuah kedai buku di celah barisan kedai. aku berharap sgt ada buku terjual di situ. kalau tkda, maka aku perlu mungkin ke k. lumpur pulak utk mencarinya.

mujur nasib aku baik. ada terjual di situ, buku yg dicari-cari. aku sebenarnya hairan. ke mana perginya kedai buku lain, yg dulunya ada sekitar kawasan itu? dh pindah ataupun dh menutup perniagaan agaknya. nyatanya, kedai buku semakin kurang atau mungkinkah jgk sbb tdk menguntungkan. mungkin jgk kerana monopoli kedai buku yg lebih besar. terutama yg mampu menyewa di lot kedai dlm kompleks beli belah & punya rangkaian kedai yg bnyk.

bukan kedai buku sj, ttp beberapa buah bank yg dulunya aku berurusan di kawasan itu jgk sudah tdk wujud lagi. mungkin sudah berpindah, menutup operasi aataupun ditelan institusi kewangan yg lebih besar. ini termasuklah sebuah syarikat kewangan yg dulunya setiap bulan aku kunjungi utk buat bayaran ansuran kereta pertamaku.
lagi pula sebuah cawangan farmasi yg besar di mana kwn aku pernah jadi pengurusnya & jgk tempat aku selalu melepak sbb ada pusat snuker di tingkat atasnya. terletak di lot kedai hujung. kini sudah diambil alih oleh sebuah restoran nasi kandar. manakala bhg atasnya dijadikan hostel pekerja.
masa berlalu. perubahan berlaku. akan pupuskah kedai buku?

0 refleksi: