al-kisah raja lawak

Dec 12, 2009

sang raja tidak merujuk pd bendahara, pd temenggung, pd syahbandar atau laksamana.
ttp menitahkan spy memanda menteri paling dipercayainya itu masuk mengadap.
bukan mengadap di balai rong seri, ttp ke kamar peraduannya.
maka bertitahlah raja bangsawan kpd memanda menteri yg sgt dipercayainya itu.
"beta mahu supaya seluruh istana beta ini dipasang dgn cctv, demi keselamatan beta & seisi istana ini. beta sudah tdk percaya lagi dgn laksamana dan laskarnya. beta rasa diri beta sentiasa menunggu bahaya menjelma..."
"menjunjung perintah, tuanku. sekarang jugak patik uruskan ianya dipasang tuanku..."
"pastikan setiap sudut di pasang. di balai rong, di kamar beta, di pintu istana, di taman larangan hatta di kamar mandi beta jugak"
"...dan jgn lupa skrin lcd 42 inci, di letakkan di kamar beta. agar mudah bagi beta memantaunya!" titah baginda lagi.
maka petang itu juga seluruh istana dipasang dgn cctv. pengawal istana tdk lagi diperlukan. mrk dipecat tanpa notis 24 jam. laksamana yg bertanggungjawab hal keselamatan negara juga digantung tugas ke suatu tarikh yg tdk dinyatakan. gajinya juga dibekukan.
bendahara, temenggung & syahbandar terpinga-pinga bila diberitahukan hal itu. mungkin mrk juga menunggu masa untuk dilucutkan jawatan. berita angin yg tersebar luas, ketiga-tiganya tidak mencapai KPI & prestasi mrk "not up to standard".
khabar angin juga bertiup kencang bhwsanya, memanda menteri yg ranking paling rendah itu akan bergelar timbalan raja. satu jawatan yg baru diwujudkan oleh raja bangsawan krn sgt kagumnya baginda akan ketaatan, kebolehpercayaan & kehebatan bodekan memanda menteri itu.
sudahnya negeri ini akan tunggang langgang gamaknya. bila kaduk naik junjung & raja bangsawan hanya pandai bersandiwara!

0 refleksi: