sila tunggu giliran

Dec 30, 2009

1.
sekarang ni tak perlu lg beratur di kaunter utk berurusan dgn bank terutama urusan pembayaran, pindahan wang dll.. kebanyakan bank sediakan kemudahan mesin i.e. atm, mesin deposit tunai, mesin cek. pendeknya tugas staf bank bnyk yg sudah diambil alih oleh mesin. tk payah ikut waktu pjbt. subuh, lepas maghrib atau tgh mlm pun boleh buat. masalah parking utk ke bank pun setel. dgn syarat mesin terus berfungsi, sbb ada yg kehabisan duit makanya terpapar out of service, atau mesin deposit tk online atau mesin cek dah penuh. tergendala jgk kadang2 urusan yg sepatutnya mudah. lg pula bila hujung bulan bila byk benda yg nk dibereskan & ramai org yg juga nk berurusan pd masa sama. kadang2 beratur pun panjang jgk. kalau lewat bayar kena denda lewat & bunga kena byr. nk tk nk beratur la jgk. bila masa beratur tu mcm2 kerenahlah yg dijumpa. ada yg terkial2 nk guna. ada yg slow & terhegeh2. ada yg buat transaksi 4-5 kali. ada yg mesin deposit tunai asyik reject duitnya. ada yg jadi 'wakil' guna 4-5 kad atau akaun utk berurusan sekali gus. ini semua sebenarnya melambatkan jgk proses yg sepatutnya cepat, mudah & jimat masa. nk tak nak terpaksa jgk tunggu giliran.
2.
utk bayar bil spt letrik, telefon, astro dll sjk kebelakangan aku guna kemudahan bayar online je. jd tk payah nak susah2 ke bank atau pjbt pos dsb. cuma aku ada masalah skt dgn bil air. kalau ikutkan bil air bulanan tklah bnyk mana. sekitar rm15. ikutkan itu aku biasanya byr 2-3 bulan sekali. sbb tu ianya jadi tertunggak. sengaja aku buat begitu. sbbnya kesulitan nk byr bil. disbbkn aku tinggal di n.9 aku perlu buat bayaran di pjbt pos yg terletak di n.9. atau pergi sendiri ke cawangan sykt bekalan air. buat masa ni belum ada kaedah bayaran online utk bil air. nasib baik jg pjbt pos cawangan giant di nilai berurusan di luar pjbt hingga jam 9 mlm. masalahnya org lain pun mcm aku jgk nk berurusan di luar waktu pjbt. masalah lebih kronik bila hujung bulan. isnin lepas, balik dr kerja, aku singgah di pjbt pos itu. memanglah pjbt pos dibuka & perkhidmatannya di luar waktu pjbt. tp yg musykilnya hanya ada 1 kaunter yg dibuka dgn 1 org staf. dialah yg nk uruskan pelanggan nk byr bil, nk beli setem, nk timbang bungkusan, nk buat road tax, nk baharui lesen. jadinya, urusan menjadi lambat & giliran yg panjang. sebaik sampai di situ aku tekan butang mesin no. giliran. keluarlah no. 2437 sdgkan pd skrin no. giliran terpapar no. 2380!
aku tk sanggup tunggu. aku sendiri tk pasti sempatkah giliran aku bila kaunter tutup jam 9:00 nanti. jln paling mudah, balik ajelah...

4 refleksi:

rahimin said...

kalau tk silap aku bil air tu boleh byr dgn maybank2u

bangsawan nilai said...

min,
aku dh byr thru' maybank2u.
thanks 4 the info.

fazerilnazwan said...

tula pasal.kita nk cepat tp org lain buat mesin atm/deposit mcm dia punya.
lembap, buang masa. bnyk sgt transactions.

suriahoney said...

biase sgt jumpa yg terkial2. siap ada yg mintk tolong kita tunjuk ajar plak!
apadaa...