bila 'mak datin' beli ikan

Dec 3, 2009

seorg. perempuan cantik. bergaya. turun dr kereta mewah. warna merah.
berhenti betul2 depan kedai. sebelah kereta cabuk ku.
dia pakai baju midi merah. sedondon dgn beg tangan.
itu tak kira lagi lipstiknya yg merah. entah apa2 lagilah yg merah.
mujur jgk spek jenama gucci yg besar gedabak yg dipakainya tu warna hitam. bukan merah.
aku kira 'mak datin', gamaknya...

masa tu aku sdg tunggu mamat kedai tu mesin kelapa.sbb wifey pesan beli santan. selalunya kedai ni ada jual santan. tp hari ni takde. aku diberitau pembekal santan dh lama tk dtg, sjk cuti raya haji lg.nk tk nak aku mintak diaorg mesin kelapa. balik nanti wifey kenalah perah kelapa utk dpt santannya. wifey nk masak kari daging. daging korban itu hari masih bnyk dlm peti sejuk rumah aku. itu hari dh mkn sup tulang. kelmarin dh mkn rendang daging. ni hari mkn kari daging la pulak nampaknya. terliur pulak nanti. sementara menunggu kelapa dimesin, aku masuk ke kedai, nak beli roti & kicap yg jugak dipesan wifey.

berbalik pd perempuan cantik. bergaya. berbaju merah. lagak 'mak datin' tadi.
masuk ke kedai runcit yg juga pasar mini basah ni.
terjingkit-jingkit dia berjalan. sbb lantai kedai ni basah berair.
kemudian dia meninjau, tong2 ikan yg disusun di situ.
lalu dia pun memanggil pembantu kedai.
"ambikkan i, satu kilo udang tu, sekilo ikan tu dgn ayam sekor. tk payah potong2!" arahnya pd pembantu kedai. sambil menuding jarinya pd tong ikan & udang.
bukan dia sendiri yg pilih & ambil. spt mana pelanggan lain biasa buat.
bukan main lagi. memang sah kerek mak datin ni. getus aku.
slps membayar dia mintak pembantu kedai membawakan barangan yg dibelinya itu & masukkan ke dlm bonet keretanya. aku tengok pembantu kedai tu layankan saja.

semua yg ada di dlm kedai, termasuk tuan punya kedai, pembantu kedai, pelanggan & aku sendiri hanya saling berpandangan sesama kami sebaik saja mak datin itu berlalu pergi bersama kereta merah, ikan, sotong & ayamnya...
sama ada kagum, terpukau, meluat atau....?

4 refleksi:

suriahoney said...

i puan biase gi beli ikan pakai baby t dgn suar 3 quarter
pakai spek itam
sib baik tk jumpa abg bangsawan, kalau tk citer masuk blog...hu hu
'bila awek cun beli ikan'

tg shaaban said...

honey,
nko beli ikan wat pe. bukan reti masak pun...hu hu

suriahoney said...

sape kata tk reti msk wey.
chef kat hotel pun kalah tau!

tdevaraj said...

tumpang lalu sambil senyum