editor hanyalah nasi tambah

Dec 10, 2009

kembali bertugas hari ini.
ada berita gembira menunggu rupa-rupanya.
aku dimaklumkan olh seorang staf bhw buku yg aku edit & selenggara telah memenangi hadiah utama, sebuah anugerah buku peringkat kebangsaan.
aku jugalah yg terhegeh-hegeh menghantar pencalonan buku tersebut beberapa bulan lalu.
dgn inisiatif sendiri. tiada siapa peduli.
sedihnya, aku tidak langsung diberitahu olh pengurusan akan berita itu.
surat makluman yg dihantar oleh penganjur ditujukan pd pengurusan.
malah surat jemputan utk menerima anugerah tersebut juga sudah diterima oleh pengurusan.
tiada ucapan tahniah atau terima kasih atas apa yg aku kerjakan.
baik dpd pengurusan, mahupun pengarangnya.
sudahlah itu, memaklumkannya padaku juga tidak.
apakah editor sepertiku memang tak layak utk terima sebarang penghargaan?
siapa yg dpt nama? pengurusan & organisasi serta pengarang...!
editor? .....arghhh, tak penting!

0 refleksi: