antara kasihan dan prihatin

Dec 29, 2009

sedang aku membalas serangan sms dpd penyokong kipas-susah-mati, the gunners yg memperkucing2kan aston villa - yg main mcm pasukan bola veteran kg. kubang - (aku masih tertanya-tanya adakah ini team yg sama mengalahkan man utd 2 minggu lps) - erin dtg menghampiriku.
"papa, esok dah start sekolah ke?"

"lum, hari sabtu ni baru mula", jwbku tanpa memandang erin. aku masih bertahan serangan bertubi2 pemuja arsene wenger & fabregas.
lg pulak, man utd kena menang dlm perlwnn slps ni, kalau tk nak dipintas olh the gunners.

"boleh tak esok tk payah pegi taska. duduk rumah je?" kata erin seakan merayu.
"kenapa pulak? sapa nk jaga duduk rumah nanti?" aku mula mengambil perhatian.
"erinlah jaga sendiri-sendiri..." balas erin, berani aje bunyinya.
"mana boleh. kan duduk taska senang. ada org jaga. nk mkn minum pun senang. nanti mama susah nk pergi keje lagi nk masak lg. nanti duduk rumah pun gaduh dgn abg & angah..." aku berikan alasan tk nk diaorg duduk di rumah.

"boringla. duduk rumah boleh tengok kartun. boleh bangun lmbat..."erin pulak beri alasannya.
"tak boleh. erin kecik lagi. nantilah bila besar sikit, bolehla duduk kat rumah..." aku cuba pujuk.
"bosanla. duduk taska asyik kena suruh tidur je..." erin merengek.
aku diam aje.
"boleh tak papa, duduk rumah aje esok...?" erin masih tk mengalah.
"nanti tanya mamalah..." aku tk buat keputusan. aku tak tegas. aku cair dgn pujukan erin.
erin berlalu dgn muku muncung.

* * *

pagi semalam aku terima sms dpd wifey. "bdk2 x pg taska. ada kt rmh. i msk n. goreng".

tentu erin seronok. dpt duduk rumah seminggu lagi. sementara sekolah belum buka....

3 refleksi:

tdevaraj said...

patut erin boring ke taska..asyik kena tidur...bebudak suka aktivitilah..main-main ke, berlari-larian..

taska tu tak anjur aktiviti untuk bebudak?

Senang aje orang buat duit...kumpul bebudak dan paksa budak tidur..mereka dapat duit...

tg shaaban said...

TD,
taska dgn tadika berbeza konsep.
taska lebih kpd menjaga & mengasuh. memangla petang2 ada aktiviti di pdg.
masa cuti sekolah masanya panjang mungkin itu maksud erin mrk disuruh tidur je...
kalau musim sekolah, sbhgn besar masa di sekolah.

editor kampung said...

kalau ikutkan memang kita pun lebih selesa anak2 tinggal di rumah. tp ketiadaan pengawasan org dewasa menyebbkan ibu bapa bekerja tiada pilihan lain selain hantar anak2 ke taska atau ambil org gaji indon.