penasihat kereta

Dec 18, 2009

seorang kwn sekerja sudah lebih 5 thn punya kereta & memandu kereta.
dia sering meminta nasihat dpdku perihal keretanya.
aku ni tklah terer sgt pasal kereta, tp tahulah serba sikit.
kadang2 apa yg aku beritau memang tepat, kadang2 sipi, kadang2 langsung tk betul, bila kawanku itu hantar keretanya ke bengkel & dpt khidmat yg pro pasal kereta.
beberapa hari lepas kwnku itu mengadu keretanya agak 'bising'.
dia mintak aku tengok-tengokkan keretanya.
aku berikan pendptku, kemungkinan masalah brek. mungkin break padnya dah haus atau dh habis sbb bila membrek keretanya berbunyi bising semacam.
atau kalau lebih buruk lagi kalau break pad tdk diganti mungkin akan menyebbkan kerosakan lebih teruk iaitu break discnya rosak.
menukar break pad tdklah mahal, ttp kalau kena tukar break disc, parahlah jawabnya.
katanya semalam , dia dah buat booking utk hantar keretanya ke bengkel. aku kena perlu tunggu hari isnin utk tahu punca sebenarnya kereta itu bising.
aku jugak nak tahu sama ada nasihatku kali ini bertul atau meleset...

0 refleksi: