Sepetang di Bangi

Jan 22, 2010

kali terakhir aku jumpa iz kira-kira 6 bulan lepas. lama dah tu.
pagi tu dia call aku. nak jumpa. saja katanya, takda sebab tertentu. sekadar nak jumpa.
tempatnya di sebuah kedai makan di bangi. dia yang cadangkan begitu. lagi pula memang aku melalui bangi setiap kali pulang kerja. jadi takda masalah.
kebetulan pulak petang itu hujan lebat. sampai saja di tol bangi, aku menghubunginya. bertanyakan di mana lokasi utk bertemu. kami jarang berjumpa di rumah masing-masing. lebih selesa ber hu ha di luar. walaupun iz tinggal di bangi.
iz mencadangkan satu tempat untuk bertemu. sebuah kedai makan. boleh borak sambil makan katanya seperti selalu. kira-kira jam 6:15 petang.
kerana tidak berapa biasa dengan selok-belok bangi, aku bertanyakan arah lokasi kedai makan yang dimaksudkan iz. "lepas tol, tuju round about hala ke ukm. pusing round about tu, masuk simpang kiri lepas stesen minyak petronas. ada deret rumah kedai, kita jumpa kat kedai makan di corner lot. senang parking kat situ. kalau tak jumpa bagi tau aku". iz menunjuk arah dengan detail sekali.
aku takda masalah mengikut arah tuju yg dimaksudkan. cuma hujan lebat mengehadkan jarak pandangan & pemanduan sedikit sukar.
setiba di lokasi dimaksudkan, aku berasa tidak begitu pasti & teragak-agak akan kedai makan yang dimaksudkan. lagi pula ada banyak kedai makan di situ, lebih-lebih lagi kedai makan corner lot!
oleh sebab hari masih hujan, jadi aku ambik keputusan untuk menunggu saja iz buat panggilan.
hampir 10 minit aku tunggu. batang hidung iz pun aku tak nampak. panggilan pun takda. aku cuba menjengok-jengok melalui tingkap kereta, kalau-kalau ternampak kereta iz, sekitar tempat letak kereta di situ. tak nampak pun kelibatnya. "laa, lambat pulak iz ni," getus aku. mungkinkah jugak aku menunggu di lokasi yang salah?
selang 5 minit kemudian iz menelefonku "kau kat mana. tak sampai lagi?" tanyanya.
"aku kat dalam kereta, depan kedai ******, betul ke? kau kat mana?" tanyaku pulak.
"laa, aku dalam kedai dah ni. betullah tu. ingatkan kau belum sampai. masuklah aku tunggu ni." sebaik aja aku melangkah masuk, iz melambai2 tangannya supaya aku nampak.
kami pun berborak sambil makan, dari satu topik ke satu topik, hinggalah hampir masuk waktu maghrib sebagai penamat cerita dan masa untuk beredar pulang.

***
***

sebaik melangkah keluar menuju ke kereta, baru aku sedar yang iz meletakkan keretanya hanya selang beberapa petak daripada kereta aku. macam mana aku boleh tak nampak walaupun tadinya sudah memanjangkan leher menjengok melalui cermin tingkap? barulah aku tau jawapannya. rupa2nya iz dah pakai kereta baru. camry warna hitam, bukannya kereta innova warna silver yang dipakainya waktu pertemuan terakhir kami 6 bulan dulu. padanlah aku tak cam keretanya.

1 refleksi:

Anonymous said...

itu seksyen 15.
memang banyak kedai mkn kat situ. memang betul bnyk kedai makan koner lot