- antara penyapu lidi dengan lidi penyapu -

Mar 20, 2011

"kita perlu bekerja sebagai sebuah pasukan" aku masih teringat kata-kata pakar motivasi dalam satu kursus team building yg pernah aku ikuti dulu. malah aku didaftarkan oleh kompeni tempat kerja aku. tujuannya tentulah bila pulang nanti, aku akan mempraktikkannya. tapi macam mana pulak aku nak laksanankannya kalau aku hanyalah sebagai individu. sepatutnya semua staf kompeni dihantar sama, barulah lebih berkesan.

dalam team bola sepak pun, kekuatannya adalah bergantung pada kekuatan keseluruhan pasukan bukannya individu aje. kalau messi atau ronaldo sekalipun, mereka masih bergantung pada rakan-rakan sepasukan untuk menjaringkan gol.

kalau kita merancang mengadakan sebuah majlis dengan menjemput tetamu yg ramai sudah tentu tidak mampu diuruskan oleh seorang dua saja. bayangkan sebuah majlis perkahwinan misalnya. siapa yg perlu uruskan hal jemputan. siapa pula yg uruskan hal kenduri atau jamuan untuk jemputan. kalau dikendalikan oleh katering sekalipun siapa perlu menempahnya, hal khemah, menu dan sebagainya. siapa pula yg uruskan hal pengantin. semua perlu bekerjasama sebagai satu pasukan. tugasan perlu diagih-agihkan.

kalau dalam kompeni, pihak pengurusan saja yang merancang tetapi dilaksanakan oleh staf mereka. kalau staf mereka tak melaksanakan apa yg dirancang, sudah tentulah perancangan yg diatur itu gagal. malah mungkin mengalami kerugian.

itu dalam skala yg besar. macam mana pulak dlm skala kecik. kalau setiap orang dibahagikan tugasan & tugasan itu pulak saling berkait atau satu rantaian kerja, sudah tentu kerja tergendala bila ada pekerja yg tidak menyiapkan tugasannya atau tugas yg patut siap mengikut jadual menjadi tertangguh atau tergendala. kalau sekali dua mungkin boleh dimaafkan tetapi kalau sudah berkali-kali dan berkali kali jugak diingatkan tentunya ia akan menimbulkan masalah yg lebih rumit. rakan sekerja yg lain pun akan mula berasa tak puas hati. kalau masih tak berubah sikap, sampai bila-bila pun masalah akan terus berlaku. pada masa depan mungkin akan timbul konflik kalau takde sebarang tindakan daripada pihak atasan.

lidi hanya boleh dijadikan penyapu bila banyak. sebatang lidi saja, tak boleh dijadikan penyapu.

0 refleksi: