- cuti sekolah datang lagi... -

Mar 11, 2011

cuti sekolah datang lagi. serentak dengan itu, tuntutan anak-anak yg bercuti perlu dipenuhi.

dulu cuti aku khusus diatur untuk aku pergi ke destinasi pilihan untuk melancong, bersiar-siar atau sekadar untuk pergi ke tempat orang. kadang-kadang memang ada cuti yg sengaja diambil semata-mata kerana 'bosan' dengan rutin kerja harian. atau cuti terpaksa untuk membereskan hal tertentu. sekarang prioriti cuti aku sudah bertukar. lebih kpd cuti keluarga atau hari keluarga. aku lebih 'kedekut' mengambil cuti yg tak perlu. kebanyakan cuti aku perlu diambil pada musim cuti sekolah. habis, kalau aku saja yg bercuti sedangkan anak aku ke sekolah, takkan nak dibiarkan mereka terkontang-kanting.

tempat kita cuti, tak semestinya ke tempat mewah atau mahal. lain orang lain pilihannya. ada yg suka ke tempat sunyi, jauh daripada kota. kalau duit lebih sikit pergi seberang laut, luar negara. ada yang suka melancong ke kepulauan, ada setengah tu dapat duduk tepi pantai pun dah okey. ada yang minat ke tempat peranginan tanah tinggi. ada jugak yg suka ke taman tema, boleh main air. sekarang ni trend menginap di homestay, maklumlah dah muak duduk di bandar atau nak merasa kembali suasana kampung masa kecik-kecik dulu. kampung sekarang pun dah moden. ada pulak yg suka berkhemah, ke hutan negara atau berkelah di tepi air terjun pun, mengujakan jugak.

jadi, cuti sepanjang tahun lepas kami sudah ke langkawi. lepas tu ke taman tema di genting highlands. kemudian ke tepi pantai, di PD. hujung tahun ke gambang resort, bermandi-manda & main air. cuti kali ini ke kawasan tanah tinggi sikit, yang sejuk sikit, yg jauh sikit dari keriuhan bandar...cameron highlands la pulak. dulu pernah pergi, tapi masa tu mereka masih kecik & tak ingat pun. takpalah nanti bolehlah tengok kebun teh, strawberi, taman rama-rama & merasakan kesejukan yg sudah tak berapa sejuk cuaca di kawasan tanah tinggi.

0 refleksi: