- kempen pasang lampu -

Mar 15, 2011

entah kenapa aku tiba-tiba terjaga tengah malam buta. mungkin sebab tidur awal daripada biasa. sebab agak sibuk di ofis sebelah siangnya. iyalah, memang kerja banyak. lagipun nak kena siapkan sebelum aku bercuti. memang sikap aku, kalau nak pergi bercuti, nak siapkan kerja lebih awal. tak nak nanti bila balik cuti, kerja berlonggok atas meja.

aku cuba pejamkan mata semula. berpusing ke kanan & ke kiri.
tak boleh lena jugak. dalam gelap, aku jengok jam. 3:45 pagi. dalam masa sama, aku terdengar deru enjin kenderaan berhenti. dekat dengan rumah aku. ah! mungkin jiran sebelah-menyebelah agaknya. aku menyedapkan hati. enjin kenderaan masih belum dimatikan buat beberapa minit. aku mula tak sedap hati. aku bangun. mengintai dari celah langsir tingkap yg ku selak.

ada sebuah kereta 4wd. yang pasti, bukan kereta jiran terdekat atau biasa aku nampak di kawasan kejiranan ini. aku mula syak sesuatu. sesuatu yg tidak baik. lalu aku buka lampu. ambil lampu suluh yg memang aku letak di meja sisi bilik tidur. melangkah perlahan menuju pintu. nak pastikan apa yg dibuat oleh empunya kenderaan yg mencurigakan itu.

sebaik aku buka pintu, kedengaran langkahan kaki tergesa-gesa melarikan diri. aku amati, datangnya dari rumah bersebelahan. dalam samar malam, kelihatan dua lembaga bersusuk tubuh besar menuju ke kenderaan yg menanti. lampu depan rumah aku yg terang benderang menjadi halangan. sedangkan jiran sebelah yg memang tabiat mereka tidak memasang lampu depan, mengundang tetamu yg tak diundang. mereka memecut laju sebaik aku, buka jeriji pintu.

esoknya, aku ceritakan pengalaman malam itu kepada jiran sebelah rumah. sejak hari itu, dia tidak pernah lupa memasang lampu depan rumahnya, sebaik menjelang maghrib.

dulu memang ada kempen pasang lampu depan rumah di kawasan kejiranan kami. selain untuk tujuan keselamatan & suasana meriah, semangat perpaduan di kalangan jiran tetangga dapat dipupuk. tetapi malangnya, tidak semua rumah di sini menyahut seruan kempen. malah ada yg meminta persatuan penduduk bayarkan bil letrik mereka. kalau bil astro boleh bayar takkan bil lektrik yg ciput pun kedekut. dan lampu yg cantik berkerawang atau mahal boleh dibeli kenapa tidak dipasang, bukankah fungsi lampu untuk menerangkan suasana gelap? sikap lewa & tak acuh sebenarnya. lagipun belum terkena...

0 refleksi: