- kerje selekeh, orang perlekeh -

Mar 9, 2011

walaupun tidak patut berlaku tetapi sudah dianggap lumrah, berlaku kelewatan penerbangan.
satu dua jam mungkin dah dianggap biasa.
mungkin kerosakan teknikal. atau masalah pada kapal terbang. ataupun cuaca buruk.
mungkin jugak sebab pilot sakit perut nak terkucil, atau lambat bangun tidur.
tapi kalau 2 hari...mahunya timbul tanda tanya.
rasa amarah pun pastinya, meluap-luap.

mak mentua aku sepatutnya berlepas mengerjakan umrah, pagi semalam.
dijadualkan menaiki pesawat jam 9:00 pagi bersama keluarga abg iparku.
tapi apa yg berlaku, agensi yg menguruskan rombongan umrah tersebut sudah buat lawak bodoh.
nama mak mentua aku dimasukkan dlm senarai menaiki pesawat yg sudah berlepas malam sebelumnya. nama dia seorang saja 'tersangkut' di situ.
jadi keluarga abg iparku takkan nak pergi umrah dgn meninggalkan orang tua tu pulak.
kemudian, agensi tersebut menjanjikan penerbangan seterusnya pada jam 2:00 pagi berikutnya.
maka setelah dijanjikan dan sesudah melepaskan amarah kepada wakil yg daripada agensi yg menguruskan pakej umrah tersebut, mereka sekeluarga pun pulang ke hotel berhampiran lapangan terbang klia.
ya, takkan nak balik rumah pulak, sebab segala persiapan dah disiapkan.

malam tadi kira-kira jam 9:00, panggilan dari agensi diterima. wakil agensi akan datang ke hotel untuk 'berbincang'. masa tu aku ada di sana, 'melawat' mereka di hotel penginapan.
kami semua dapat merasakan ada sesuatu yg tak kena.
kemungkinan, penerbangan jam 2:00 am nanti juga akan terkandas.

jangkaan kami tepat. selepas berbincang dengan panjang lebar & panas, wakil agensi mengakui kesilapan mereka. sedia menanggung segala perbelanjaan penginapan. penerbangan jam 2:00 am tidak akan berlaku.
abg ipar aku dijanjikan masa penerbangan yg baru.
jam 3:00 pm hari berikutnya (hari ini).
dengan amaran keras abg ipar aku, ini sebagai masa penerbangan lewat yg terakhir. sekiranya gagal dilaksanakan juga, tindakan saman akan dikenakan.
dan kos berganda akan dituntut sebagai pampasan atau ganti rugi.
bukan saja ganti rugi wang, tapi tenaga, masa dan cuti yg sudah diambil.

agensi ini sudah lama beroperasi. sudah berpengalaman luas. sudah established.
hal sebegini, pastinya menjejaskan imej mereka.
ramai yg akan hilang kepercayaan, jika kejadian ini tersebar. atau mungkin memang sudah ada kes yg ditutup rapi.
sejam dua bolehlah diterima. kalau 2 hari...apa kejadahnya?
lagipun ini berkait dengan soal ibadah, mana boleh buat perleceh...

0 refleksi: