- tragedi ayam goreng -

Mar 29, 2011

waktu lebih kurang jam 6:45 ptg. hajatnya nak makan ayam goreng atau orang panggil kfc. ada lima kaunter, tapi cuma 2 yg bukak. tak tau kenapa. jadinya, pelanggan berbaris panjang.pelanggan yg duduk di meja, tidaklah ramai.

aku tengok tak banyak ayam goreng dalm tray di bahagian dapur. lambatnya sampai giliran aku.erin, eril & erol dah tak sabar. aku suruh diorang duduk dulu.


15 minit. giliran aku belum sampai. terhegeh-hegeh kasyier yg ambik order. yg ada dalam barisan makin panjang. mereka mula gelisah. aku pun sama. tiba giliran aku. aku order, set keluarga.


"ayam takde encik...kena tunggu 10 minit!" "laaa, kedai jual ayam goreng. tapi takde ayam goreng...apahal?"


"lama gila...kena tunggu. dahlah beratur lama..." sampuk seorang gadis di belakang aku. kemudian dia terus blah.


"kenapa? branch ni nak tutup ke? ayam pun takde. apa yg you bisnes ni" aku mula komplen. panas hati jugak. kasyier yg ambik order, hanya terkebil-kebil. aku teruskan buar order. semuanya ada. kecuali ayam. dia mintak supaya aku duduk dulu.


di barisan lagi satu. seorang mamat ni. dah tak boleh sabar dah. dia panggil manager, nak komplen. suaranya meninggi. sambil cakap dalam bahasa orang puteh. semua orang pandang aje.


"you just sit there, writing something. many people waiting, no chicken .....bla bla... manager tu, muka merah padam. diam aje. takde sebarang penjelasan. yang aku dengar, dia ada kata. kurang staf.


aku tunggu lagi. 15 minit. baru selonggok ayam diletak dalam tray. kena tunggu lagi. sebab itu ayam goreng pedas atau spicy. yg aku order spicy campur original. anak-anak aku tak boleh makan yg pedas.


'yg ori belum masak...kena tunggu lagi encik...? kasyier bagi tau dengan muka cuak. "apa nak buat...kena tunggulah. duit dah bayar. lagipun, budak-budak memang kena makan yg tak pedas kam..." 15 minit kemudian, barulah semuanya selesai.


jadi, aku terpaksa tunggu hampir sejam untuk dapatkan pesanan. taubat dah tak pergi ke cawangan kfc tu lagi. mungkin tak lama lagi, nak tutup dah. kalaulah servis yg diberikan memang lembap macam ni berterusan. bayangkan kedai yg jual ayam goreng, tapi takde ayam goreng yg dipesan. bayangkan kalau kita pergi kedai tayar, takde tayar yg dijual. atau pergi panggung wayang, tapi takde filem yg ditayangkan...haru bukan?


hampeh...


0 refleksi: