- Siri bercakap dengan erin 3 -

Mar 4, 2011

sebaik aku balik dari kerja selasa lepas, erin mendapatkan aku. wajahnya gembira.
"papa, hari jumaat ustazah kata tak payah bawak beg. pakai baju biasa..."
"nape pulak? ada apa?" tanya ku semula.
"entah..." erin jawab selamba.
"nanti cakap kat mama, ye..." aku malas nak tanya lebih-lebih.

dua hari berlalu.
malam tadi, mama erin gosok baju. sebab nak dipakai pada jumaat spt yg dibagitau oleh erin.
"besok ade ape ril..." tanyaku pada eril.
"ntah...sekolah petang takde pun..." balas eril.
maknanya hanya melibatkan sesi pagi yg dihadiri erin. aku sms jiranku, bob, yg anaknya sebaya dgn erin. rupanya esok ada sambutan maulidur rasul di sekolah.
ada berarak ramai-ramai. patutlah 2-3 hari ni aku ada tengok erin baca sekeping kertas yg tertulis salawat nabi. sibuk dia menghafalnya.

"ni mama dah gosok baju. erin nak pakai tudung mana?" tanya mamanya sebaik siap menggosok baju.
"nape mama gosok baju raya (baju kurung). ustazah cakap pakai baju biasa..." erin sedikit heran & mahukan kepastian.
"memangla...esok ada maulidur rasul. lagipun sekolah agama. kenala pakai baju kurung..." mama erin cuba jelaskan.
"orang nak pakai baju biasa. (maksudnya baju santai/tak formal). baju kurung pulak mama suruh..." erin merungut.
"laaaa...takkanlah nak pakai jeans dgn t-shirt..." mama erin mula pening.
"kalau camtu pakai baju sekolah je la..." erin menarik muka masam & merajuk.

1 refleksi:

rahimin said...

ha ha...mmg kelakar.