sesekali biarkan saja mereka memilih

Jun 13, 2009

aku sedar batasan waktu terkadang begitu menghimpit. aku keluar kerja seawal 6:45am. anak2ku masih diulit mimpi. aku pulang waktu sekitar 7:00pm. hanya sempat bbrapa jam sehari shj bersama mrk. nk bercuti pula, mrk bersekolah. jadi, hanya waktu cuti sekolah, kesempatan yg ada.
semlm,aku bercuti & ditinggalkan bersama mrk sbb wifey bekerja. tanpa perancngn awal,aku kejutkn mrk. aku suruh mrk pilih sendiri baju apa yg nak dipakai (selalunya wifey yg sediakan). lps mandi & pakai baju pilihan masing2, aku bwk mrk ke kedai mamak utk sarapan. aku biarkn mrk apa makanan & minuman yg nk diorder. jadi mrk pun mengordernya, eril dgn megi goreng, erol dgn tosei sementara erin dgn roti telur. air pilihan mrk sama - milo ais.
slps tu, aku tanya mrk nk ke mana slps tu. eril kata nk tengok tv je, erol nk main cmp. game, erin plk nak tengok vcd. maknanya mrk nk berada di rmh sj. dlm perjlnn menuju ke rumh, aku berubah fikiran sebaliknya terus memandu ke seremban 2. anak2ku pelik. "kenapa tk balik rumah" tanya mrk. "adalah..." jwbku. mrk hanya berpakaian santai & berselipar sj, begitu jgk aku.sampai di sebuah kompleks beli belah, mrk kelihatan terkejut & gembira. kami tuju ke sebuah kedai menjua vcd. aku biarkan mrk memilih vcd pilihan mrk. seorg satu shj. lalu mrk pun teruja sekali memilihnya. selesai di situ, aku bwk pula mrk ke kids wonder world, tmn permainan kanak2. aku berikan wang utk mrk beli token. aku duduk shj di satu sudut. mrk ku biarkan bermain apa sj alatn permainan atau game yg mrk suka. aku dpt lihat keriangan di wajah mrk. aku tumpang seronok.
habis di situ, aku bgtau "papa nk belanja mkn aiskrim". "yea...! mrk bersorak. di kedai aiskrim aku suruh mrk pilih aiskrim jenis apa yg mrk nak. sambil mkn aiskrim, kami berbual spr rakan sebaya. mrk bercerita pasal kwn2, pasal sekolah, tentang program tv yg mrk tonton, dsb. sebelum balik kami singgah ke kedai roti. sekali lagi, aku biarkan sj mrk memilih jenis roti pilihan. mrk kelihatan terkejut ttp gembira. mungkin jgk tertanya2 kenapa papa mrk bersikp pelik hari ini.
sampai di rmh, aku biarkan saja mrk menguasai tv sepnjg hari tu. aku pulak buat kerja ofis yg ku bwk pulang. aku buatkan mrk jus oren, yg mrk suka. hinggalah ptg tu bila mama mrk pulang kerja, mrk menceritakn 'pengalaman' sepanjang hr itu. nyata sekali, mrk sgt menghargainya & seronok sekali. aku pula hanya tersenyum puas. nyatalah apa yg aku buat hari ini, berhasil menggembirakan mrk. mungkin hari ini hari yg luar biasa. eksklusif utk satu hr sj. biarkan sj mereka memilih...

0 refleksi: