waktukah yang terlalu cepat berlari...

Jun 15, 2009

waktukah yg terlalu cepat berlari...
atau akukah yg terleka diulit mimpi duniawi.
segera aku teringat puisi yg pernah ku baca. lupa dah di mana & siapa yg tulis.
secara kebetulan sabtu lalu aku trserempak dgn 3 jiran yg dh lama tk ketemu. dlm 3 situasi, watu & tempt yg berlainan
1. pagi. aku sarapan pagi bersama anak2ku di kedai mamak. sbb wifey bekerja hari ni. sedang kami menjamu makanan, aku terpandang seseorg yg spt aku kenal. bimbang tersilap org aku perhati sj tanpa menegurnya. dia pulak seakan2 buat tak tau aje, spt tk mengenaliku. kalau tk silap, dia jiranku, A. sjk dia berpindah rumah sewa krn bertukar kerja, kami tk jumpa dah. khabar yg pernah aku dengar, dia sudah beberapa kali bertukar kerja. ada masalah disiplin. pelik jgk sbb dia seorg sj. mana isteri & anak2nya? raut wajahnya kelihatan resah & bermasalah. penampilannya agak kurang terurus. nampak sedikit tua dpd usia sebenarnya, sbb aku tahu dia lebih muda dpdku. selesai mkn aku menghampiri & menegurnya. aku tk tersilap, dialah A. ttp sikapnya yg seakan2 tk mahu diajak berbual (tdk seperti dulu, kami selalu berborak panjang), buatkan aku segera mintak diri. masa berubah, manusia jgk berubah.
2. tengah hari. di pintu masuk sebuah pasar mini dekat dgn rmhku. aku bwk erin bersama. nk beli alat tulis, maklumla sekolah dh nak buka slps cuti. kami ditegur oleh man & isterinya, nor yg baru keluar dpd membeli brgn keperluan. mrk dulu tinggal menyewa sebelah rumah kak lang aku. kalau aku ke rmh kak lang, anak2ku yg sebaya dgn anak mrk akan bermain di hlmn rumah. lama dah mrk pindah, tk ingat bila. sbb mrk beli rumah di kwsn berhampiran & tdk lg menyewa. sjk tu kami tk pernah ketemu lagi. kami bersembang pendek. antara kata2 yg aku ingat "ni erin ke, eh dh besarla. lama tk jumpa. dulu baby lagi...". erin skrg di tadika. cepatnya waktu berlalu...usiapun berlalu.
3. ptg. di sebuah pasar raya. aku bersama keluarga beli brg keperluan. di bhg sayur & ikan aku ternmpk C dgn anaknya sdg memilih ikan. C adalah jiran sewaktu aku tinggal menyewa dulu. aku masih teringat yg dia terkejut semasa aku nk berpindah dulu. dia menyangkakan yg itu adalah rumahku krn setiap ptg aku & wifey selalu berkebun, menanam, menyiram pokok bunga. kebetulan, rumah sewa tu adalah corner lot. jadi ada ruang utk bercucuk tanam.aku menghampiri & menegurnya. kami berbual pendek. yg nyata ada persamaan antara kami, saiz badan! waktu berlalu...saiz pun ikut membesar, he he.

2 refleksi:

editor kampung said...

memang. waktu tk pernah menunggu kita. kejap je dah masuk bulan setengah tahun 2009...

tg shaaban said...

sekadar mengingatkan diri yg mudah leka & alpa