tuntut saja apa yang patut dituntut

Jun 24, 2009

begitu pesan kwn sekerjaku, bila aku katakan pdnya aku tk buat tuntutan perjalanan (mileage claim). katanya hal tuntutan tu dh memang dh diperuntukkan olh majikan. lg pun apa lagi yg boleh dituntut. sudahla elaun mkn, elaun pakaian, over time tk boleh buat tuntutan - sbb tk layak. guna plak kereta sendiri. petrol pun mahal.

memang dh jadi tabiat aku kalau setakat pergi function sekitar lembah klang ni, aku tk buat pun claim. tol & parking setakat bwh rm10 pun aku tk pernah buat. sbb bagi aku, itu sbhg tugas aku. lagipun kalau ada seminar atau mesyuarat memang kadang2 disediakan makan minum. lg pulak kalau function diadakan di hotel mewah. mkn minum pun mewah jgk. ada kala disediakan penginapan sekali. bukan kita yg bayar, dibiayai majikan. rasa mcm dh cover duit perjalanan ke sana. itu pasalla, kengkadang sedikit 'pengorbanan' dgn tk buat tuntutan mileage.

beberapa minggu lps, kwn sekerja yg sama2 jadik urus setia bengkel yg kami adakan di luar KL - beriya2 suruh aku buat tuntutan. siap bagi aku borang utk diisi. jadik aku isi & serah pd bhg akaun. hari ni dpt ceknya. ok jgk. sementelah jrk yg diambil dr tempt seminar dgn rumahku di nilai. lps la jgk kos petrol utk 2 minggu...

0 refleksi: