catatan untuk sebuah nama

Jun 3, 2009

ayang sy****** d*** a******. aku tk pasti sampai ke hari ini apakah nama itu benar2 wujud.lantaran satu panggilan telefon lewat mlm, bertanyakan bilik kosong utk disewa. aku sendiri yg iklankan di akhbar malay mail. silap ku juga tk meletakkan 'for male only' pd iklan tu.
ironinya kesilapan itu membuka ruang perkenalanku dgnnya. sejak mlm tu, kami mula bergayut di telefon. ayg seorg gadis 22 thn. baru bekerja dgn satu sykt di subang jaya, sbg sekretari. tinggal di sebuah apartment di pinggir brickfields. dr tuturnya, aku dpt gambarkan dia seorg yg agak sosial. dia mengakui sdh punya pacar, berbangsa cina. malah dia bercerita sdh kerap putus cinta lalu menambah tdk percaya lg pd lelaki melayu, tk gentleman. tk sensitif katanya.
setiap kali berbual, seolah2 dirasakan kami sdh lama kenal. dpdnya aku dpt tahu ibu bapanya sudah berpisah. ayg berasal dpd keluarga berada. dlm usia semuda itu dia sdh memiliki kereta sdr, sebuah camry. sdg aku waktu itu yg sudah 2 thn bekerja, grad u, hanya ada sebuah motor cabuk & tinggal meyewa bujang beramai2 di PJ. anehnya slps sebulan berkenalan dgnnya, kami tk pernah keluar bersama. maknanya tk pernah bersua muka. tp aku dpt bygkan, yg ayg seorg gadis manis, peramah, pintar & agak keletah serta nakal. halangannya sbb dia sdh punya boyfriend.
ayg beberapa kali mengajak utk keluar dating. tp aku menolak dgn pelbagai alasan. sdh terbalik kot, seorg gadis mempelawa lelaki. ayg pernah 'mengugut' utk dtg ke rmh sewaku atau ke ofisku. tp aku anggap tu hanyalah gurauan dpdnya. hinggalah pd satu hari, mungkin bosan dgn kerenahku, ayg muncul diofisku! aku panik...lalu memohon EL dpd bossku. itulah detik pertama pertemuan kami. benarlah bayanganku, ayg seorg gadis cantik. kurus tinggi. bergaya. berambut lurus pendek paras bahu. senyumnya menawan. pakainya agak seksi. itu tk menghairankan krn katanya sblm ni hanya pakai baju kurung pd hari raya sj.
sjk tu kalau ada sj kesempatan kami akan berjumpa. ayg seorg yg sgt berfikiran terbuka. terkadang aku yg berasa malu dgn 'keterbukaannya' itu. hubungan kami semakin serius. ayg sudah mula meluahkannya melalui sikap & ucapannya yg dia bersedia utk bersamaku. sdg pd masa sama dia jgk masih rpt dgn jejaka cina itu.
namun aku sedar, lmbt laun, dia terpaksa memilih antara aku yg baru dikenalinya bbrapa bulan ini, seorg bdk kampung yg mencari rezeki di bandar, yg tk punya rupa, apalagi harta... siapalah aku dibandingkan dgn jejaka cina yg kaya itu. yg sanggup convert utk mengahwini ayg. lantas aku ambil keputusan utk mengundur diri. sblm hubungan kami tk dpt dipisahkan lagi. sebelum kami terus hanyut dibuai badai asmara. wp amat pedih dirasakan, tp aku rasa itulah yg terbaik utk kami. tdk adil bagiku meruntuhkan tugu cinta ayg dgn lelaki cina itu. aku tk mahu ayg berdpn dilema utk buat pilihan. cinta 3 segi perlu dinoktahkan. suatu mlm itu, aku putuskan hubungan kami. kami sama2 menangis. ku pinta ayg kembali ke pangkuan kekasihnya. ayg enggan 'melepaskanku'. tp aku nekad. panggilan telefon ayg yg beribu kali slps itu, tdk ku jwb. hinggalah akhirnya, mungkin kecewa & putus asa, ayg tdk lagi menghubungiku.
namun aku tdk pernah lupa akan nama itu, meski aku tk pasti apakah nama itu benar2 ada. setiap kali aku ajukan pd ayg katanya itu rahsia yg aku akan tahu 'suatu hari nanti'. menurutnya, ayahnya memanggilnya 'ayang' manakala ibunya memanggilnya 'dora'. mungkinkah nama sebenarnya = sy****** a******?
yg pastinya nama itu tetap terpahat dlm ingatanku sampai bila-bila.


0 refleksi: