mudah saja kalau betul caranya...

Jun 12, 2009

peristiwa 1
semlm aku ke bank. nk urus krgkn loan rmh melalui pengeluaran epf. sblm ni aku pernah berurusan dgn seorg pegwai di situ bbrpa kali, en. S. kebetuln semasa sampai ke situ dlm 12:45, en. S tkda. dia keluar lunch. aku disuruh tunggu dgn sopan olh seorg staf di situ. kemudian ada seorg dpd bhg yg sama dgn en. S, menegurku. slps dijelaskn tujuanku, dia sedia membantu. ttp katanya proses tsbt memerlukn 3 hari. sbb perlu disemak rekod, penyata & kelulusan bossnya. setahu aku proses sama yg pernah diuruskan olh en.S, boleh disetelkan dlm hari yg sama. sebaik shj aku nk beredar, en. S muncul, baru blk dpd lunch. dia menegurku. kami befrsalaman. lalu aku jelaskn tujuan berurusan di situ. lalu dia pun masuk ke bhg rekod (agaknya) & tk lama kemudian kembali dgn mengepit satu fail tebal, tertulis namaku di bhg depan. dpd dokumen dlm fail tsbt & dokumen yg aku bwk, en.S menaipkan maklumat dlm komputer. sambil kami berbual pasal bola sepak. kemudian dia print beberapa salinan surat dgn letter head bank. malah menandatgn surat tu bagi pihak bossnya. kandungan surat dituju kpd epf tu berisi maklumat perlu utk urusan pengeluaran. urusan tu tk sampai pun 20 minit. selesai. aku ucapkan terima kasih lalu beredar dgn senang hati. "tak sesusah manapun kalau kita berusuran dgn org g tepat"
peristiwa 2
pulang dr bank, aku singgah di sebuah bengkel kereta. tujuanku utk repair & cat kereta wifeyku yg kemek ( sbnrnya dh 1 bulan dh). kebetulan aku ada masa sbb cuti, jadi kami pun bertukar kereta (sbb wifey kerja). lalu aku tunjukkan pd tuan punya bengkel spy dia boleh buat anggaran kos. slps membelek kerosakan yg perlu 'dikerjakan', dia bg tau kosnya"rm400, bang". "tk bole kurang ke.." " ni kena, ketuk, sebelah pintu ena cat,cat metalik mhl skt, bumper kena cat separuh. yg karat tu kena bubuh antikarat...mhal sket bang. ni pun kira ambik kos je" terangnya dgn sedikit loghat negori. mendengar itu, aku pun terusla speaking negori. "mughahla sket. tk dapek ko". "eh, abg org negori ko. tingga kek mano...? lps tu kami pun 'bertukar2 maklumat' tentang kampung, sekolah lama, kerja kat mana dsb. akhirnya dpd rm400, dpt turun kpd rm 330. slps setuju aku pun tinggalkan kereta di situ. dpd mahal dpt murah semata2 sbb ckp 'bahasa pengantar' yg sama...

0 refleksi: