adakah aku seorang prejudis?

Sep 18, 2009

1.

aku arahkannya hadir dlm satu mesyuarat. katanya clash dgn temu janji dgn wakil syarikat buku. aku minta dia tunda temu janji tu. oklah katanya. pagi hari mesyuarat, katanya dia ada exam jam 4:30. jadi minta kebenaran aku utk undur diri dpd mesyuarat lebih awal. aku kata, ok, asalkan dia attend mesyuarat tu sbg wakil kompeni kami. baiklah katanya. jam 12:00 tgh hari dia menelefon dr luar pjbt. katanya, mungkin lewat sikit ke mesyuarat sbb ada urusan di bank. aku ckp, cuba tepati masa. jam 2:45, dia telefon lg. dua kali. aku sengaja biarkan tk berjawab. jam 3:00 dia hantar sms mengatakan tk dpt hadir ke mesyuarat tu, sbb keretanya terlibat dlm kemalangan ketika dlm perjalanan nk ke tempat meeting. aku balas sms, supaya uruskan keretanya dulu. pasal meeting, lupakan sj tp maklumkannya pd penganjur.

persoalan: betulkah dia ada temu janji dgn wakil syarikat buku? kalau benar clash dgn meeting tentunya clash jgk dgn exam yg diadakan jam 4:30? apa motifnya telefon aku tengah hari tu? betulkah kereta yg dipandunya terlibat dlm kemalangan? apa pun aku tk mahu berperasangka buruk pdnya. aku terima sj alasannya.

2.

semua staf diminta buat permohonan cuti raya 2 minggu awal. supaya perancangan utk operasi kerja tdk tergendala. semua akur. akupun dh luluskan cuti mrk. tp masih ada yg ambik cuti sakit & cuti kecemasan. malah ada yg mohon cuti hari ini utk kelulusan! apa masalah mereka? yg peliknya permohonan secara online dibuat pd hari ini, sdgkan mereka sudah bercuti. adakah 'org bunian' yg mohon utk mrk? bukankah semua org diperuntukkan cuti, gunakan sajalah. lebih buruk lagi bila pelulus pertama dgn 'senang hati' memperakukan cuti mrk ini. aku akan biarkannya tergantung - lulus/tdk lulus -

2 refleksi:

tdevaraj said...

agaknya mereka ambil kesempatan sebab you tak setegas bos asal?

Tentang kereta..dah check kereta dia ok atau macam pernah kena eksiden?

bangsawan nilai said...

memang aku tk nak bersikap tegas. tp setiap sesuatu ada batasnya.
nk tipu, tipula, akan ada pembalasan bukan?