jadilah seorang pekerja bukan pelakon

Sep 30, 2009

hari ni hari terakhirku sbg 'pemangku' tugas boss.
esok boss akan kembali.
adakah aku berasa lega?
ya, dan tidak.
ya, sbb beban yg terpikul di bahuku tdk lg perlu digalas.
tidak, sbb bnyk perkara yg terbuku di benakku, sama ada utk ku laporkan atau tdk pd boss.
aku tkda masalah langsung dlm menjlnkan tugas2 yg diamanahkan. malah aku tdk rasa terbeban spt mana yg aku jangkakan.
cuma yg menjadikan aku 'terkilan' ialah sikap rakan2 sekerja.
mrk tdk 'jujur'. sdgkan kita seharusnya jujur dlm apa jua yg kita lakukan termasuklah pekerjaan kita. kita bukan bekerja krn boss atau ketua, ada atau tdk. kita bekerja krn kejujuran kita utk menjalankan tugas yg diberi.
lebih menjengkelkan, bukan shj staf peringkat bawah berbuat begitu, yg senior pun sama juga. sudah diberi kelonggaran pulang 4:30 pd bulan puasa, masih nak balik seawal jam 4:00. dah diberi rehat setengah jam di bulan puasa, mrk ambik kesempatan bershopping & lunch sampai jam 3;00 ptg.
soal urusan luar ofis pun begitu jgk. bermcm alasan yg diberi bila nk keluar. kenapa bila boss ada, mereka tk pulak bnyk urusan di luar?
esok, yg pastinya semua akan menjadi 'pelakon terbaik', semuanya akan menjadi sgt sibuk . . .

0 refleksi: