meredah kelam dinihari,menyahut lambaian desa

Sep 19, 2009

seawal 3.30am wifey sudah mengejutkan kami dpd tidur. mlm td aku diarahkan tidur awal. maklumlah aku memikul tugas berat sbg pemandu. perjalanan kami ke kampung memakan masa antara 4 1/2 - 5 jam. jadi sewajarnyalah aku diberikan masa rehat yg cukup. aku tahu sepanjang mlm tadi wifey mengemas rumah & mengemas barangan utk dibwk pulang ke kg.

tepat jam 4:30 pg kami memulakan perjalanan. minyak kereta sudah diisi penuh ptg semlm. bekalan utk sahur hanyalah air nescafe & milo dlm tin. makanan pula ialah roti. cukupla, lagipun hari ini hari terakhir puasa. nk mkn pun tak berapa nk lalu.

perjalanan seawal ini dirancang utk mengelakkan kesesakan trafik yg dijangka teruk hari ini. jadi sahur & tidur kami menjadi korban. trafik lancar sekali, pd dingin pagi yg gelap. anak2 tk boleh tidur krn teruja nk balik kampung. bertemu sepupu2 mrk. nak main bunga api. nk tayang baju raya.

menjelang ke pagi, mata makin mengantuk. jadi kira-kira jam 6:30 aku berhenti di R&R muadzam shah. utk solat subuh & melelapkan mata seketika. slps hilang mengantuk, akupun meneruskan perjalanan. perjalanan masih lancar, walaupun kenderaan di jln raya semakin bnyk, tdk sewaktu awal pg ketika kami meninggalkan nilai tadi. siaran radio mula melaporkan kesesakan jln raya di sana-sini. aku & wifey hanya tersenyum lega.

kami sampai di kampung kira-kira jam 9:30 pg. dgn selamat. aku pun sambung tidur.

0 refleksi: