sistem canggih, prosedur lapuk!

Sep 3, 2009

hari ni genapla sebuln aku ke kuching. tugas rasmi. bukannya melancong.
penginapan & makan minum ditanggung penganjur.
tambang penerbangan & pengangkutan aku dulukan duit sdr.
ada cara lain, tp cara ini lebih cepat, mudah & 'amalan' selama ini.
oklah.
balik dr out station, aku pun buatla claim, spt 'amalan' biasa.
out station sbelum ni, ke penang, hanya dpt 1 bln slps tuntutan.
aku jangkakan yg inipun, sebulanla jgk.
pg smlm aku terima satu envelop besar.
borang tuntutan aku dikembalikan, tk lengkap.
cap terima di pihak sana, 17 sept. tp kenapa hanya dikembalikan pd 2 sept.?
lebih aneh lagi, dinyatakan bhw aku tdk sertakan resit bayaran tiket kapal terbang...walhal aku sudah lampirkan salinan bayaran tiket yg dibuat secara online yg disahkan olh bossku sdr.
lebih pelik lg, aku mengemukakn salinan resit byrn tiket online yg serupa spt aku buat tuntutan ke penang tempoh hari...tkda plak masalah.
lantas aku menelefon mrk utk penjelasan. jawapan mrk, tk boleh diterima krn ianya hanya cetakan salinan komputer bukan tulen!
jadi aku tanyakan balik "you all tk pernah tengok resit online ke? selama ni tkda org yg buat tuntutan guna tempahan tiket online ke? sebelum ni pun guna salinan yg sama jgk, tkda masalah pun?"
spt biasa alasan standard "saya hanya ikut prosedur", "saya hanya ikut arahan".
sepnjg hari aku tercari-cari apakah yg dimaksudkan resit bayaran online yg tulen. masih tk jumpa!
mrk sepatutnya menggunakan otak, budi bicara & berfikir di luar kotak selari dgn perkembangan teknologi. bukannya masih lg menggunakan alasan & prosedur lapuk, menggunakan borang yg remeh, proses kelulusan yg lembap.
lebih menyakitkan hati, yg aku tuntut adalah duit aku sdr!

0 refleksi: