~ korban cuti raya ~

Aug 20, 2010

minggu lepas aku dipanggil oleh boss.
selepas bersoal jawab berkaitan beberapa hal tentang ofis, dia bertanyakan aku hal cuti raya.
"awak balik mana raya taun ni?" dia bertanya.
"biasanya saya balik dua-dua. just ikut turn mana dulu je".
itu bukanlah soalan pokok yang ditanya.
sebenarnya ada sesuatu di balik soalan pertama tadi.
dia sebenarnya sudah maklum yg aku tidak mengambil walau sehari pun cuti raya tahun lepas.
puncanya, terpaksa memangku jawatan untuknya.
bagi yg memangku jawatan, mereka tdak boleh mengambil cuti. kerana diwajibkan bekerja 28 hari secara berturutan. jika tidak, dia tidak layak mendapat elaun memangku.
jadi tahun lepas aku sudah mengorbankan cutiku. hanya selepas dia balik dari menghabiskan cuti kontraknya, barulah aku bercuti. itupun 10 hari selepas sambutan hari raya.

pada mesyuarat bulan lepas, aku sudah menyatakan pendirian, yg tahun ini aku nak bercuti pula. sebagai 'hutang' yg perlu dibayar tahun lepas.
nampaknya, takde sebarang komen balas semasa mesyuarat itu.
tapi dalam pertemuan ini sedikit berbeza.
boss berhasrat untuk tidak menyambung lagi kontraknya. kebetulan kontraknya tamat pada akhir september. namun, cutinya masih berbaki kira-kira 13 hari lagi.
jadi dia merancang untuk mengambil cuti tersebut sebelum terus meninggalkan pejabat.
jika dihitung jumlah cutinya itu, dia boleh mengambilnya bersambung atau bertembung dengan cuti raya.
dia menyatakan hasratnya itu padaku. dengan jangkaan aku sekali lagi perlu memangku jawatan yang dikosongkan.

itu juga bermakna, cuti raya aku tahun ini sekali lagi terpaksa dikorbankan.
malah dia mencadangkan supaya aku bercuti awal sebelum raya & kembali bekerja pada hari isnin - raya ke-4.
apa ertinya cuti sebelum raya?
bukankah dia faham & maklum yg tahun lepas aku tidak mengambil walau sehari pun cuti raya?
pada asasnya dia setuju dalam mesyuarat lepas, aku patut mengambil cuti kali ini?
aku tegaskan sekali lagi, yg tahun ini aku nak cuti.
lagipun ini berkait dengan hal keluarga. nanti ada yg merajuk pula.
malah aku dah berjanji sejak dari tahun lepas bahawa tahun ini aku selayaknya dapat bercuti.

lagipun bukankah di ofis ini ada ramai pegawai lain yg boleh dilantik memangku tugasnya.
bukankah yg lain sudah mendapat giliran cuti?
hanya akukah yg harus berkorban? orang lain bersenang-lenang?
aku sengaja biarkan jawapan tergantung.
kataku, aku perlu bincang dulu dengan wifey. sebab cuti aku bergantung pada cutinya juga.
boss setuju menunggu keputusan aku.
hari ini genap seminggu 'perbincangan' kami itu berkaitan cuti.
aku tak dipanggil semula untuk menyatakan keputusan muktamadku.

tadi, bila aku lihat senarai cuti yg diluluskan.
rupa-rupanya boss sudah meluluskan sebilangan besar cuti raya staf lain.
ini termasuklah kumpulan pegawai.
sedangkan selalunya dia hanya meluluskan cuti pada mesyuarat akhir kompeni sebelum bercuti. aku pula masih menanti pengesahan cuti wifey.

1 refleksi:

rahimin said...

kena bertegas ni bro.
takkan kita aje jadi korban...