~ perlukah menilai diri sendiri? ~

Aug 23, 2010

kerap kali kita berasa yg kita kenal diri kita sendiri.
kita tahu kemampuan diri.
namun cara terbaik ialah biar orang lain menilai diri kita.
itulah yg aku jawab bila ditanya oleh datuk ceo.
aku bertemunya pagi tadi.
pengalaman yg sedikit menggementarkan. nervous. maklumlah tak pernah bertemu dgn ceo secara berdepan. one to one begitu.
sudah lama aku tidak menghadiri 'temu duga'.
lagipun aku ini orang kecil. tak pernah menjangkakan hal begini.
sejak petang jumaat lepas, aku asyik terfikirkan apakah motif pertemuan yg dirancang ini.
malah tidurku sedikit terganggu.
pertamanya, aku tak tahu kenapa.
keduanya, aku tak pasti persiapan apa yg harus kubuat.
bertanya-tanya sendiri. menjangka. mentafsir. meramal. semuanya tak pasti. samar...
akhirnya, pagi ini semuanya terlerai.
aku ditanya apakah aku bersedia untuk menjadi ketua?
mampukah aku mentadbir sebagai ketua?
dalam keraguan ada keyakinan.
dalam keyakinan ada keraguan.
aku tidak mengatakan aku setuju.
cuma aku katakan "kalau datuk rasa saya mampu maknanya insyaallah saya mampu".
lagipun aku sudah punya pengalaman kerja yg lama. kalau itulah ukuran yg diambil.
aku sudah tahu selok belok di sini. aku sudah kenal staf di sini.
aku sudah tahu proses kerja di sini.
entahlah. aku tak mampu menilai diri aku sendiri.
biarlah orang lain yg menilainya.
aku reda & tawakal apa saja keputusan bakal disahkan nantinya.

0 refleksi: