Gagal untuk merancang atau merancang untuk gagal

Mar 23, 2010

kalau merancang sesuatu tetapi pelaksanaannya tak menjadi atau ada masalah timbul yg menghalangnya, cubalah atasi & tanganinya. cubalah berdepan bukan membelakangi.
sekalipun itu bukan tugas kita, tetapi yg merancangnya adalah kita sendiri, oleh itu, kita perlulah campur tangan. berbincang, cari idea atau fikirkan kaedah alternatif untuk mengatasi perancangan yg tergendala & tangai masalah yg melanda.
memberikan alasan yg kita sudah menyampaikan 'arahan', tapi arahan tidak dipatuhi, bukanlah cara yg betul untuk membetulkan keadaan.
kalau puncanya manusia, cuba bincang & sama-sama berusaha mengatasinya.
jika puncanya peralatan yg tidak berfungsi, cari kaedah alternatif lain.
menyalahkan orang lain bukanlah cara terbaik mengatasi sebarang masalah. walaupun memang ada kebenarannya jika orang itu tidak menjalankan tugasnya dengan baik sebagaimana yg dirancang.
apatah lagi menyalahkan peralatan yg gagal berfungsi atau rosak. tentunya alasan yg tidak boleh diterima oleh kewarasan akal.
kalau tergendala sehari dua, mungkin masih boleh diterima. tetapi kalau sebulan, masih belum ada penyelesaiannya, adakah cukup sekadar berdiam diri & menanti masa beredar sambil mengharapkan masalah selesai dengan sendiri?
tentu sekali tidak.
oleh itu, bersikap positif, proaktif, kreatif.
jadilah seorang trouble shooter, bukan seorang shooter.
perancang yg baik ialah mereka yg sanggup berdepan dengan segala permasalahan atau halangan demi untuk mencapai apa yg dirancang.
acap kali, dalam dunia sebenar, ramai orang hanya tahu merancang tetapi tidak tahu atau gagal melaksanakan perancangan itu.
atau dalam tempoh pelaksanaan itu bila berdepan atau diuji dengan masalah tidak dirancang, kita kecundang. lebih-lebih lagi disebabkan kita tidak bersedia atau tidak mampu berfikir di luar kotak. perancang yg baik perlu bersedia untuk sebarang kemungkinan & mampu bersikap realistik & fleksibel.

0 refleksi: