1malaysia, malaysia1

Mar 5, 2010

dea, kawan aku, datang berkunjung ke ofisku. entah apa mimpinya. nak belanja makan tengah hari katanya.

dea: staf kat sini sombongla...
aku: nape lak, setau aku semua peramah
dea: tadi i bagi salam diorang tak jawab pun
aku: sape dia? yg mana satu? bagitau aku...
dea: yg duk depan sekali, dekat pintu masuk
aku: laki ke pempuan?
dea: lelaki...
aku: ohh, itu vinod, dia bukan melayu bukan Islam
dea: laaa...patutla!
aku: muka dia memang macam melayu kan...?
dea: tula, pasal

********

kawan sekolahku dulu pernah ditangkap sebab tak puasa. lebih berat lagi, dia makan di khalayak ramai. dia ditahan oleh penguatkuasa jabatan agama Islam. dia cuba menjelaskan, tetapi tak diendahkan malah dikatakan cuba menipu. akhirnya dia menghubungi ustazah mira. ustazah mira membelanya. penguatkuasa jabatan jadi terpinga-pinga & malu. lalu mohon maaf.

joseph nethanesan, adalah kawan sekolahku. bapaknya india, emaknya cina. dia seorang cindian atau diancin (entahla...). joseph lebih selesa berkawan dengan kengkawan melayu. rupanya jugak macam rakan lain dalam group kami. bahasanya fasih, kengkadang mengalahkan kami...

*******

aku sendiri pernah ditegur dalam bahasa tamil oleh pekerja restoran semasa makan dengan kawan aku di restoran makanan india. kawan aku terpaksa menjelaskan siapa aku. rupa aku takda pun macam orang india. adakah dengan makan masakan & makanan india, automatik aku ni orang india? lagipun kita ni di malaysia, dah tak heran dah perbezaan kaum. dah semakin diterima sama ada budaya, bahasa, makanan atau pakaian.


+++

sebab tak peka & terburu-buru org jabatan, tak pasal-pasal joseph kena usung.
tak pasal-pasal jugak staf aku dituduh sombong kerana salah sangka & terburu-buru...

0 refleksi: