Roda basikal dan pam

Mar 15, 2010

bulan lepas aku terpaksa angkut basikal eril, erol & erin ke kedai basikal.
tayar basikal mereka pancit. dah seminggu tak main.
aku sangkakan tiubnya pecah. sebab aku dah cuba pam, angin tak masuk.
sedangkan pam baru dibeli daripada pasar raya nidym. harga murah, nak jimat
sampai di kedai basikal, aku dibagitau, bukan tiub bocor tapi takde angin.
laaa...

sabtu lepas dah genap seminggu diorang tak main basikal. lagi sekali, sebab tayar pancit.
dah ada basikal sebijik seorang, masalah 'angin' pulak jadi soalnya.
aku cuba pam yg tak berjenama yg dibeli dari pasar raya nidym. angin tak masuk.
tayar masih kempis. tahulah aku sekarang, masalahnya ialah pam bukannya tayar.

tengah hari tu, aku ke kedai basikal. beli pam. sedikit mahal.
tak pelah, alah membeli.
aku pun pam tayar basikal erol & erin. berhasil. angin masuk. tayar kembali keras.
mereka kembali seronok.
eril nak cuba pam tayar basikalnya sendiri. aku pun biarkan aje.
pam 'mahal' ini memudahkan kerja mengepam basikal. budak kecik pun boleh pam sendiri.
tiba-tiba aku ternampak, 'gelembung' besar pada tayar yg dipam oleh eril.
"stop!!!" jeritku pada eril. sambil menerkam punat di bahagian tiub tayar.
eril terkejut melihat reaksi aku.
tiba-tiba....POOOOOOM!!!
seakan-akan bunyi dentuman mercun yg kuat.
tayar basikal eril, pecah.
terlebih masuk angin.
jadi satu hal pulak, aku terpaksa ganti tiub & tayar basikalnya sekali!

0 refleksi: