Kenalan lama dari sarawak

Mar 3, 2010

selepas janji temu dengan penilai manuskrip di ukm, aku singgah di mid valley utk makan tengah hari. tanpa disangka aku terserempak dengan seseorang yg aku rasa aku kenal. tapi tak pasti di mana atau siapa namanya. dia jugak memandang padaku seperti mengenaliku.

dia berhenti sejenak, bila melihat aku menuju ke arahnya. tapi aku yg memulakan percakapan.
"macam kenal je..." kataku sambil menghulur tangan. aku yakin tak salah orang.
"tu lah, saya pun macam kenal awak" katanya membalas teguran.
"kat u.... kan?" tanyanya lagi, sambil wajahnya cuba mengingatkan sesuatu.
"ya, lah...." aku mengiyakan. jawapan pun terungkap.
"maaf, ya. siapa nama?" tanyanya lagi, sopan.

lalu kami pun berbual sambil bertukar kad nama & no. telefon. soal kerja di mana, tinggal di mana, berapa anak, ya, soalan biasa bila dua kenalan lama bertemu bertanyakan perkembangan terkini.
"keep in touch, ya" pesanan akhirnya sebelum kami berpisah. namanya jef. dia orang sarawak, memegang jawatan tinggi di kuching, datang ke KL untuk menghadiri mesyuarat.

ikhlasnya aku bukanlah kawan rapatnya. sekadar kenalan. seingat aku, dia satu hostel denganku semasa di kampus dulu. kalau tak silap ingatan aku jugak, dia adalah rakan sebilik epol, kawan sekursusku. tak banyak yg aku tahu tentangnya selain itu.

********

sepulang ke ofis aku buka e-mel. aku dapati ada satu e-mel daripada jef untukku. tak sampai setengah jam dari pertemuan kami tengah hari tu.
"...gembira bertemu awak di mid valley tadi. jika datang ke sarawak, hubungilah saya. ini no. hp saya *********"

e-mel tersebut dihantar menggunakan blackberrynya. padanlah cepat. aku segera membalas e-melnya itu. kalau ada kesempatan ke kuching pada masa depan, aku pasti akan menghubunginya.

2 refleksi:

tdevaraj said...

TS ni famous lah..hari tu jumpa kawan, hari ni jumpa kawan....tapi yang ku pelik, selalunya TS tak berapa ingat kawan lama...mengapa begitu?

you pi makan sorang diri kat Midvalley atau gi dating?

yang jeles tu tak meraung kalau tau?

bangsawan nilai said...

TD,
bukan lupa tapi tak ingat.
bukan tak ingat tapi lupa.

tak pyh bgtaula mkn dgn sapa, nanti ada yg jeles!