Kenapa semua orang nak jadi cikgu...?

Mar 31, 2010

genap seminggu usia akaun facebook ku hari ni.
bukan jumlah rakan di alam maya yg aku cari. tetapi berapa ramai 'koleksi' kawan lama yg dapat aku pungut.
alhamdulillah, tak sia-sia usaha mencari & menyelamat yg ku jalankan, sejak seminggu ini. ada kawan-kawan yg dah berubah "rupa & bentuk" tapi masih mengenaliku. ada yg sudah 20 tahun tak ketemu, bukan kepalang gembiranya hati. yg penting mereka jugak gembira mendengar khabar berita daripada aku. jadi, maknanya bukanlah aku saja yg tergila-gila untuk ketemu kawan & kenalan lama. dalam tempoh pencarian itu, sepanjang perjalanannya, kalau ada kenalan baru yg ingin berkenal & berkawan, aku persilakan & ku sambut juga.
cuma seperkara yg nak menjadi kekaguman aku & di luar pengetahuan ku selama ini, 5 sahabat lama itu yg paling rapat dulu (semuanya lelaki) merupakan cikgu. ya, cikgu sebagai kerjaya mereka.
malah salah seorang itu pernah aku katakan padanya dulu semasa sama-sama belajar di u, "kalau kau jadi cikgu kat sekolah anak aku besok, aku tukarkan anak aku ke sekolah lain". begitulah antara gurauan kami. kerana cita-citanya & 'gaya'nya tak da ciri-ciri cikgu langsung.
dan...nasib baik juga dia mengajar di sekolah nuuun jauh di utara!

2 refleksi:

tdevaraj said...

satu lagi gurauan yang jadi kenyataan

teringat tentang gurauan lain, kalau aku mati, datang rasuk you...

tg shaaban said...

he he, tu la pasal, mulut masin!